Hvorfor er grafisk design så viktig?

GRAPHIC DESIGNI dag må du ta det for gitt at kunder, samarbeidspartnere, investorer, og publikum bedømmer din grafiske design og ser det som et uttrykk for hvor seriøst ditt firma tar egenpresentasjon. Hvis man ikke greier å presentere seg selv på en god måte, hvem er man da, som menneske eller firma? På samme måte som man ikke lenger kan møte opp med dress og hvite tennissokker er det like klart at man ikke kan nøye seg med en halvhjertet grafisk profil. Det gjelder hva enten man sikter seg inn direkte på forbruker eller man er en aktør i bedriftsmarkedet. Kulturen i dag er men visuell enn noen gang før i menneskehetens historie, og denne radikale nyorienteringen i menneskets forståelse av verden må det tas høyde for i den betydningen du gir arbeidet med grafisk profilering i ditt firma.

For at noen skal kunne gjøre det for deg, må du selvfølgelig også gjøre deg opp en mening om hva det er ditt firma ønsker å signalisere til kunder og partnere. En bank trenger en annen profil, med vekt på soliditet og seriøsitet, en et selskap som selger brus eller godteri. Alt må tilpasses produktet – eller skal vi heller si det sånn at den grafiske profilen i dag er en del av produktet, for det er jammen ikke langt unna sannheten.

Det er viktig å ha en grafisk profil som ikke bare er gjennomtenkt, men også gjennomført. Den bør prege både intern og ekstern kommunikasjon, slik at den også er med på å bygge identitet og lojalitet innad i bedriften. Profilen skal være synlig på alt fra papir og konvolutter til alt av reklame og informasjonsmateriell, brosjyrer, kataloger, osv., og selvfølgelig ikke minst på nettsider og i sosiale media. Alt dette krever koordinering og tenkning rundt hva slags profil som er egnet til bruk på tvers av så mange ulike media.